8 de juliol del 2012

Punta del Sabre 3139m i Gran Bachimala 3174m

per la Cresta de Sabre, des del Refugi de Viadós

Ascensió a un dels cims clàssics del Pirineu aragonès i gran mirador de bona part dels grans colosos d'aquella zona. L'ascenció la fem per la seva cresta sud: pujant a la Punta del Sabre i crestejant fins al Gran Bachimala o Pic Schrader.
L’accés al punt de pàrquing és senzill: de la carretera de Monzón arribem a Ainsa i continuem per la carretera de Bielsa fins a Salinas de Sin, on ens desviem fins a San Juan de Plan. Aquí comença una pista de terra d’11 quilòmetres (majoritàriament apta per a tot tipus de vehicles, amb alguns trams estrets i amb uns últims 100 metres de pujada pedregosa) que ens porta fins a pocs metres del refugi de Viadós, on aparquem.
Comencem l’ascens a primera hora del matí. Després de 100m de caminada passem pel refugi guardat de Viadós. Darrera aquest, un cartell indicador ja marca el camí cap al Bachimala.
Iniciem la pujada per una zona de bosc per passar després a una zona de prats. Passem per la petita cabanya de El Sarrau i seguim enfilant pel camí traçat enmig dels prats. Després d’aproximadament dues hores arribem al Coll Senyal de Viadós. Pel camí, si el dia és clar, ja es pot veure l’objectiu al fons i alguns dels 3000 mítics de la zona: Posets, Perdiguero, Culfreda... Aquest no és el nostre cas, ja que la boira i els núvols ens acompanyen durant gran part del dia.

Un cop al Coll Senyal de Viadós (2.538m) comencem una forta pujada per un terreny descompost, però fàcil. Un cop superada la primera pujada el camí d’ascens normal al cim del Bachimala es desvia a l’esquerra. Nosaltres seguim pujant en direcció al primer objectiu, la Punta del Sabre.
Les boires ens segueixen acompanyant i no podem gaudir plenament de les vistes dels cims espectaculars que tenim aprop. Després d’un petit tram de cresta arribem a l’anomenada zona del mur. Tot i l’espectacularitat de la paret, la progressió és fàcil i entretinguda. Les esquerdes a la roca faciliten l’ascens. No obstant, cal anar amb compte.
Un cop superada aquesta grimpada, amb algun pas de IIº iniciem una cresta força aèria que ens porta fins al cim. El terreny és força descompost i la progressió és lenta. En el nostre cas comptem amb el suport de dos amics experimentats que a més d’oferir-nos seguretat, ens obren camí pel laberint de pedres.
Després de 4 hores de caminada arribem al cim la Punta del Sabre (3.139m). Fa força vent i només de tant en tant, les boires ens ofereixen vistes espectaculars.
Des d’aquí continuem resseguint la Cresta del Sabre fins al cim del Bachimala (3.174m). La cresta en sí no és difícil, però sí que té trams força aeris i algun pas de IIº. Amb cura, paciència i atenció anem avançant. Tot i que portem corda i material d’escalada, no el fem servir. Això sí, saber que el portes ofereix seguretat.
No ens estem massa estona dalt el cim: el vent bufa i les nuvolades i boires tapen la majoria dels pics propers. Sabem que ens perdem unes vistes increïbles!
Iniciem el descens pel que seria la ruta normal d’ascens al Bachimala. Després d’un curt tram rocós i crestós perdem alçada ràpidament per una zona de pedra descomposta fins a la base del circ format pel Bachimala i la Punta del Sabre. Les vistes des de baix ofereixen una cara sud del cim molt verticals i espectaculars.
Continuem baixant per un camí ben traçat fins al Coll del Senyal de Viadós, punt on ens hem desviat al matí per ascendir.El dia s’ha anat obrint i ara sí que podem gaudir de les vistes del cim de Culfreda, Posets, Espadas, Eriste, etc. La panoràmica del Bachimala també és clara.
Només ens queda desfer el camí per la zona de prats fins a arribar de nou al refugi i, per tant, al cotxe.

Anàlisi del track
Finalitza al punt de partida (circular):   Sí
Coordenades: 4374

Vistes 3D de l'excursió

Aquí deixo quatre fotos tirades durant la ruta.

1. Les imatges i les vistes són brutals.
    Jajajajaja!!! com es nota qui són els escaladors!!! Tot i que una mica "cagadeta" però va ser fantàstic!!