21 de juliol del 2012

Tuc dera Pincèla 2546m. Val de Varradòs.

des del Coret de Varradòs

Sortida en família a un dels petits cims que envolten la Vall de Varradòs. El Tuc de Pincèla ens ofereix unes molt bones vistes de la Val d'Aran. Inici i final des del Coret de Varradòs, al final de la fantàstica vall del mateix nom, entre els pobles d'Arròs i Bagergue. El recorregut no té cap complicació tècnica, però transcórrer, en bona part, per camp a través i per senders perdedors.
Per arribar fins el Coret de Varradòs, la millor opció és agafar l'estreta carretera asfaltada que ressegueix la magnífica Val de Varradòs des d'Arròs fins al Sauth deth Pish; val la pena visitar el salt. A partir d'aquí, una pista en força bon estat continua fins el coll. Amb un turisme no hi tenim cap problema.
Des del coll, comencem l'excursioneta enfilant de dret pels prats que queden al sud-oest del coll, cap a l'era Montanheta. És un petit turó que assolim fàcilment, però la pujada sense corriol marcat, ja desespera als components del grup poc acostumats a caminar; i la veritat és que puja força dret.
Un cop a dalt d'era Montanheta, agafem forces i anem seguint la carena que ens acosta al Tuc de Pincèla. No té pèrdua. El terreny transcórrer per trams herbosos combinats amb pedra, i en algun moment hi ha un bon estimball per cada costat. De totes maneres, la carena és ampla i si es va en compte, no porta problema.

Després de dos o tres falços cims, ja veiem el tuc de Pincèla, el nostres objectiu. Una última pujada ràpida ens porta fins a dalt del cim, a 2546m. Des de dalt, tenim una perspectiva de tota la Val d'Aran espectacular. Ens tirem unes fotos de rigor, fem un mos, i decidim fer la tornada pels estanys.
Baixem del cim cap a l'ample coll que separa el Tuc dera Pincèla i el Tud d'Arenho. Una baixada suau pel mig de prats, sense massa camí marcat. Des del coll, ja veiem els estanys a mà dreta, direcció nord. Baixem cap a ells fins a unir-nos amb el PR-112, que ve del cim d'Arenho. Travessem pel mig dels estanys, entre els Estanhs dera Pincèla i l'Estanh de Treuetes. La panoràmica dels estanys, amb la vall al darrera, és de cine.
Passats els estanys, el PR segueix flanquejant la Serra d'Arenho, per sota la carena que hem seguit al pujar. En algun punt, el flanqueig es fa per pales amb força pendent, i alguns membres de la colleta tenen alguna dificultat al travessar alguna tartera. Per uns moments, el PR es fa una mica perdedor, però de tant en tant es poden trobar les marques blanques i grogues que el senyalitzen. Veiem a mà esquerra un corriol que sembla molt més fressat, que potser hauria estat millor opció; amb l'únic inconvenient que passa molt per baix de la vall i després s'ha de remuntar.
Ens acostem al  Coret de Varradòs pels prats de l'oest. Una última i suau baixada seguint el PR ens porta a la zona on tenim el cotxe, després de passar una bona estona per aquests paratges tant verds de la Val d'Aran.