28 de juliol del 2013

Pica d'Estats 3143m per Vallferrera

amb la gent de l'AESEB

General:
Ruta clàssica al cim més alt de Catalunya, la Pica d'Estats. Seguim la ruta més normal, des del costat català. La sortida es pot fer en un sol dia o fent nit a mig camí; nosaltres vam escollir aquesta vegada la segona opció, fent nit a l'Estany d'Estats, just abans de pujar cap al Port de Sotllo. Gran part del recorregut ressegueix la vall amb uns paratges fantàstics, adornats amb els estanys i els grans tres mils de fons. Al tractar-se de la ruta normal, el camí es troba molt ben marcat i en condicions estivals no presenta massa dificultat.

Recorregut:
DIA1: Pont de la Molinassa, Refugi de Vallferrera, Pales d'Arestes, Plans de Sotllo, Estany de Sotllo, Estany d'Estats.
DIA2: Estany d'Estats, Port de Sotllo, camí normal per la cara nord direcció Coll de Riufred, Pica d'Estats. Retorn pel mateix camí fins a Estany d'Estats, i retorn per la ruta del dia1 fins al Pont de la Molinassa.

Distància recorreguda:  19,5 quilòmetres
Altitud mín: 1.815 metres, màx: 3.143 metres
Desnivell acum. pujant: 1.628 metres, baixant: 1.628 metres
Grau de dificultat: Moderat
Temps:   9 hores 45 minuts (sumant els 2 dies)
Data:  Juliol 28, 2013
Finalitza al punt de partida (circular):   Sí

Observacions: La Pica d'Estats es troba en un ambient alpí plegat de cims de més de tres mil metres: cal tenir en compte les condicions climatològiques d'alta muntanya. La neu pot ser present fins ben entrat l'estiu (com en el nostre cas), i sovint és permanent a la cara nord; l'us de grampons pot ser imprescindible tot i anar-hi en època estival.

Mapa i perfil:

Aquí deixo quatre fotos tirades durant la ruta:
Després de passar pel refugi de Vallferrera, comencem a pujar i flanquegem la Pala d'Areste
Comencem a endinsar-nos a la vall
L'equip al complert de l'AESEB a la Pica
Comencen a sortir el pic de Sotllo i Pica d'Estats
Estany de Sotllo i algunes tendes acampades per fer cim l'endemà
Continuem pujant seguint el rierol
Arribem a l'Estany d'Estats, amb el Verdaguer, Pica i Punta Gabarró al fons
La quantitat d'aigua que baixa per tots els rierols, no ens permet travessar per enlloc: pla B, descalçar-nos
Muntem el nostre petit campament prop de l'Estany d'Estats, amb unes vistes espectaculars
L'endemà, comencem a pujar tot i que les boires no ens deixen veure el cim
Pujant cap al Port de Sotllo, amb els estanys al fons
Molta neu per ser a finals de juliol. La neu està força dura, ens calcem els grampons
Les congestes de neu son encara més espectaculars a la cara nord, després de travessar el Port de Sotllo
Travessant les pales de la cara nord
Ja prop del cim, on ens trobem amb la gent que puja per Pinet
Dalt del cim més alt del nostre país: la Pica d'Estats
El vent, la boira i plugims ens fan fora ràpid. Començant a baixar amb el Montcalm al fons
Passat el Port de Sotllo, encarem la pala cap a l'Estany d'Estats
Sembla que el dia s'ha obert una mica
Resseguint de nou la vall, ara cap avall
Mirant enrere, amb molta aigua i els 3000s al fons

1. Felicitats per la Pica, es llarga però sempre compensa. Si no hi han canvis a finals d'agost farem el mateix recorregut que vas fer al 2011, per Pinet, aveure com es per aquella vessant. Espero no trobar tanta neu com vosaltres aquest dies.
    Salut i bon estiu.

1. Hola Carles,
      el company Marc Bota del bloc http://marcbota.blogspot.com.es/ va anar a la Pica per Pinet aquest dimarts, i sembla que per aquell costat no hi ha tanta neu. Si estàs atent al seu bloc, segurament aviat podràs veure fotos de la seva ascensió.

2. Bones!Precisament aquest dimarts vam pujar a la Pica per Pinet i no vam pas trobar tanta neu com vosaltres. Una vegada més, sembla que ens llegim els pensaments!!! Salut i felicitats per aquesta ascensió!!

1. Ostres, algun dia ja ens tornarem a trobar ja, jejeje. Ja ens ho van dir que pel costat francès no hi havia massa neu. De fet, el lloc més normal és quan flanqueges del Port de Sotllo cap al costat francès, però on et trobes amb els que pugen de Pinet ja no hi ha neu. El que ens va extrenyar és la pujada cap al Port de Sotllo pel costat català, allò és bastant cara sud i estava a tope de neu.

3. Sempre tindré bons records de la Pica, va ser el meu primer tresmil, nosaltres també vam fer la pujada en dues jornades, sols que la primera nit la passarem al Refugi de Baborte.
    M'agardaria tornar per fer la Pica per la Punta Gabarró.
    El Port de Sotllo millor pujar-lo amb neu, ¿no?.

Salut!!!

4. Gràcies per la entrada! Portava buscant informació de com poder fer l'ascenció i saber com estava el Port de Sotllo. Genial entrada i genials fotos!

5. Bones, voldirem fer la Pica d’Estats aquest mes d’agost i m’agradaria saber l’hora de sortida del primer dia, l’hora aproximada d’arribada a l’Estany d’Estats, per tenir una idea de les hores que ens comportarà realitzar la primera jornada.

Moltes gràcies!

6. a quina hora vareu sortir al final de bon mati?

7. Hola Albert. Doncs ara mateix no ho recordo. Diria que cap a les 8, però potser és més l'hora que sortiria si hi tornés, que no pas l'hora que recordo que vam sortir. Pensa que vam sortir de l'estany d'Estats.