10 de desembre del 2011

Irumugarrieta (o Intzeko Torrea) 1430m. Serra d'Aralar

des del pàrquing de la Casa Forestal de Guardetxe

Excursió al cim més alt de la Serra d'Aralar, l'Irumugarrieta o també anomenat Intzeko Torrea. Podem pujar al cim des de diferents punts; en el nostre cas, pugem des del cantó navarrès, molt més planer i amb multitud de pistes i camins de tot tipus. Ens apuntem tornar-hi algun dia amb bicicleta, ja que ha de ser fantàstic.
Deixem el cotxe al pàrquing de la Casa Forestal de Guardetxe. Podem arribar-hi des del poble de Lekunberri o des d'Uharte Arakil. Des d'aquest punt podem iniciar múltiples excursions, però la més clàssica és sense dubte la que ens porta fins al cim d'Irumugarrieta.

Agafem la pista ben marcada i tancada al trànsit que marxa cap a l'oest per anar canviant cap a nord-oest. Passem pel mig d'unes boniques fagedes i anem planejant fins arribar a una espècia d'antic pàrquing. En aquest punt ens desviem de la pista per seguir un corriol poc marcat que va passant pel mig de cabanes i prats. En alguns punts és difícil seguir-lo tot i tenir algunes marques de pintura vermella: és molt recomanable seguir un track o un bon mapa. Després de passar a prop de tres o quatres cabanes, arribem a uns prats des d'on ja veiem a la llunyania el nostre objectiu. És un cim que, per aquest cantó navarrès, és força planer i el veus sempre lluny, com si no hi haguessis d'arribar mai.
Travessem una pista i agafem de nou el corriol més transitat que fàcilment ens porta a l'Irumugarrieta. Passem pel mig d'uns prats amb curioses roques encastades com si algú les hagués posat expressament allà. Amb poca estona arribem al cim. És un mirador perfecte per tota la Serra d'Aralar. Podem veure fins al cim d'Anboto, el qual vam coronar el dia anterior. Els cims nevats del Pirineu també es deixen cap a l'est.
Retornem pel mateix camí de pujada fins a la pista. Per no baixar pel mateix corriol, anem baixant per la mateixa pista, que durant un bon tros coincideix amb el GR. Tranquil·lament, xino-xano, tot passant pel mig d'unes tranquil·les fagedes, arribem al punt on pujant ens hem desviat. Anem seguint la pista que ens porta de nou al pàrquing de la casa forestal on tenim el cotxe i acabem l'excursió per terres navarreses.

Anàlisi del track
Finalitza al punt de partida (circular):   Sí
Coordenades: 2548

Vistes 3D de l'excursió

Aquí deixo quatre fotos tirades durant la ruta.