7 de desembre del 2011

Cim d'Anboto 1331m. Parc Natural d'Urkiola.

des del Santuari d'Urkiola, pujant per Sta. Bàrbara i pels cims de Kurutzeta 1214m i Elgoin 1243m

Ascensió al cim més conegut del Parc Natural d'Urkiola, a Vizcaya. Els cims d'Euskal Herria no són molt alts, però els paisatges i l'alçada dels punts de partida fan que per moments et pensis que et trobes al mig del Pirineu.
Deixem el cotxe al Santuari d'Urkiola, on hi ha una gran zona de pàrquing. Des d'aquest punt, surt una pista que et porta molt a prop del cim d'Anboto. Nosaltres però, ens enfilem per un corriol que transcorre pel mig dels prats verds fins arribar a un cim planer anomenat Urkiolagirre. Des d'aquí ja podem veure unes bones vistes de la cresta calcària que culmina amb l'Anboto.

Arribats a un encreuament, ens desviem del camí normal per enfilar-nos fins a l'Ermita de Santa Bàrbara. Des d'aquesta espècie de coll, el nostre objectiu és enfilar-nos cap als dos cims secundaris i, des d'allà, crestejar fins a l'Anboto.
Un tímid corriol, seguint els prats de la carena, ens va acostant a la part més rocosa. Aquí trobem alguna fita, però de seguida hem de tirar d'instint per arribar al cim de Kurutzeta. Flanquejant una mica la cresta pel costat sud (per la cara nord és de vertigen), arribem al cim de l'Elgoin.
Un cop fets els 2 cims, intentem crestejar per arribar a l'Anboto. Havíem llegit que això era possible i, fins i tot, algun mapa marcava camí. De totes maneres, i després d'estudiar la cresta, veiem molt més segur baixar un bon tros pel costat sud i anar a buscar la part final del camí de pujada normal a l'Anboto (la baixada que vam fer no és gens recomenable, és per això que els tracks penjats estant dividits amb Kurutzeta i Elgoin per un costat i Anboto per l'altre). Segurament amb l'equip necessari es pot fer la cresta sense problema.
Un cop al camí normal, pugem fins a l'Anboto, un cim que requereix d'una petita grimpada sense massa problema a la part final. Les vistes són espectaculars. Baixem de nou pel camí normal i un cop passada la fageda, agafem la pista que ens porta de nou al Santuari de Urkiola, on tenim el cotxe.

Anàlisi del track

Finalitza al punt de partida (circular):   Sí

Descàrrega del track Kurutzeta - Elgoin des de Urkiola
Descàrrega del track Anboto des de Urkiola
*S'han separat els tracks per no crear confusió a la part de cresta

Aquí deixo quatre fotos tirades durant la ruta.