2 de juny del 2012

Pic de Monturull 2761m i Pic de Perafita 2752m

des del Refugi de Pollineres (Arànser)

Excursió clàssica pels dos cims que envolten els coneguts Estanys de la Pera. Ambdós cims tenen 2 noms: el Pic de Monturull o Torre dels Soldats i el Pic de Perafita o Tossal de la Truita. Els dos cims es troben fent frontera entre Catalunya i Andorra.
Deixem el cotxe a l'àrea de pícnic de Pollineres, on si troba el refugi amb el mateix nom i la font amb la seva zona de barbacoes. Per arribar-hi, el més fàcil és pujar fins al poble d'Arànser i continuar per la pista asfaltada que porta a l'estació d'esquí nòrdic d'Aransa. Des d'allà una prou bona pista apte per turismes ens porta fins a la zona de Pollineres.
Des de Pollineres, agafem un corriol fresat que puja cap als Estanys de la Pera. També es pot agafar la pista (tancada al públic) que porta cap al refugi dels estanys. Totes dues opcions estan ben indicades i marcades. En poca estona, arribem a l'Estany Petit de la Pera. El deixem a mà esquerra seguint uns metres la pista. Agafem un corriol que puja direcció oest i que ens porta fins a l'Estany Gran de la Pera. Bona foto de l'estany amb el cim de Perafita al fons.
A partir d'aquí, comencem a pujar per una zona descomposta, amb pocs corriols marcats, però si que podem seguir alguna fita. Arribem al petit estany de la Bassa de Claror. Des d'aquí podem contemplar la totalitat del recorregut que volem efectuar per entre els dos cims.

Comencem a pujar més durament per enfilar-nos a la Serra Airosa. Aquí si que s'observa un corriol que puja allunyant-se del cim de Monturull, però un cop dalt la carena, descobrim que sense cap mena de dubte era el camí millor. Carenejant amb els estanys als nostres peus, arribem sense massa problemes dalt el petit planet que forma el Pic de Monturull. Les vistes de les muntanyes d'Andorra per un costat, i de la zona de la Tossa Plana de Lles i el Cadí per l'altre, són espectaculars.
Des del Monturull, el nostre segon objectiu es divisa clarament, així com l'aresta que haurem de seguir fins al coll i la posterior pujada. El camí és obvi i sense massa dificultat tècnica si no està moll o amb neu.
Baixem fins al Coll de Claror seguint l'aresta nord del Monturull. Des d'aquest coll, continuem direcció nord per pujar al Perafita per la seva aresta sud. Com el seu cim germà, no presenta cap dificultat en època estival. Un cop a dalt, el el Pic de Perafita ens ofereix unes vistes semblants, amb un nou punt de vista respecte als llacs de la Pera i una visió cara a cara del cim de Monturull.
Un cop contemplades les contrades i cims que ens envolten, comencem els descens direcció nord-est, cap al Collet de Sant Vicenç. Des d'aquest punt es pot allargar l'excursió cap a la Serra del Sirvent fins al Pic de la Colilla. Però els núvols ens comencen a amenaçar i decidim que per avui n'hi ha hagut prou. Baixem tot seguint el GR11.10 que ens porta fins al Refugi dels Estanys de la Pera. Anem a buscar el corriol pel qual hem pujat fins els estanys i en uns minuts arribem de nou al pàrquing de Pollineres per donar per acabada la bonica excursió.