11 de març del 2012

Excursió per l'Alta Garrotxa

Sta. Bàrbara de Pruneres (Oix) - Pont de Valentí (Sadernes) - Grau Sadidorta - Mare de Déu d'Escales - Sta. Bàrbara

Bonica excursió per l'Alta Garrotxa. Podríem dir que gran part de la ruta passa per camins i paratges tranquils i poc concorreguts. L'excursió proporciona un afegit d'aventura i fa necessari estudiar bé el mapa i/o seguir correctament el track. De fet, la ruta ha estat catalogada com a difícil, no per la seva distància ni desnivells, sinó per lo perdedors que són aquests mons de Déu de l'Alta Garrotxa.
Comentar que es tracta d'un recorregut circular, i que podem començar la ruta on ens plagui. Lo més normal seria començar a la pista de Sadernes, a algun dels pàrquings habilitats, prop del Pont de Valentí. Però les restriccions de trànsit motoritzat en segons quina època de l'any, ens han fet decidir per començar prop de Sta. Bàrbara de Pruneres. Per la carretera que va cap a Oix, surt una pista a mà dreta, en molt bon estat, amb indicadors que anuncien l'ermita de Sta. Bàrbara. Deixem el cotxe uns metres per sota l'ermita.

Enfilem un corriol que puja cap a l'ermita de Santa Bàrbara de Pruneres. Les vistes des de dalt de tota la Vall de Sant Aniol, els Cingles de Freixenet i el Bassegoda són impressionants. Agafem un corriol, una mica perdedor a l'hora d'iniciar-lo, que baixa des de l'ermita direcció la pista que va al mas del Pujol. Continuant per la pista, arribem al Coll de Sitrelles, on deixem el camí  principal i agafem un sender a mà esquerra. Aquest ens porta fins al Coll de Jou, on s'hi troba la casa de Colldejou. De nou, agafarem un corriol no molt fressat que ens porta fins les restes del mas de la Pinosa. Des d'aquí el camí continua, baixant fortament, tot fent ziga-zagues. Entenem que és l'antic camí de pujar a la Pinosa. El camí ens porta fins a baix a la riera de St. Aniol. Travessem (aquest punt la riera no porta aigua) i poc després arribem a la pista de Sadernes.
Entre pàrquings i escaladors, seguim la pista direcció nord, i ens desviem cap al pont de Valentí, pel camí que es dirigeix a l'ermita de St. Aniol d'Aguja, seguint la riera. Arribats al pont, el travessem i agafem els corriols que segueixen les indicacions per anar a Talaixà. Però deixem el camí principal i ens desviem a l'esquerra per enfilar-nos cap el Grau de Sadidorta. Un forta pujada ens porta fins al grau, on per pujar-lo ens podem ajudar d'unes cordes fixes que hi ha col·locades. Finalment, arribem a dalt, al Coll de Terres. Voregem pel sud el Puig de Plansesterres i comencem a baixar fins al mas de Maranyó. Durant la baixada ens acompanya amb tot moment les vistes de la Cresta de Ferran, al costat nord.
Després de fer un mos, reprenem el camí de baixada fins arribar a la segona ermita romànica del recorregut, la Mare de Déu d'Escales. Continuem baixant fins a la riera d'Oix. A partir d'aquí, comencem la pujada, que carenejant ens portarà fins a dalt de la muntanya de Santa Bàrbara, al mas la Sala. Agafem una bona pista que ens porta fins al cotxe, tot contemplant l'ermita de Santa Bàrbara de Pruneres a mà esquerra.

Anàlisi del track
Finalitza al punt de partida (circular):   Sí
Coordenades: 2971

Vistes 3D de l'excursió

Aquí deixo quatre fotos tirades durant la ruta: