9 de juliol del 2011

Pic de Comalesbienes 2993m i Punta Alta 3014m

des de la Presa de Cavallers, pujant per Comalesbienes i baixant pel refugi Ventosa i Calvell

Ruta circular des de la l’Embassament  de Cavallers, pujant al Pic de Comalesbienes i al Punta Alta de Comalesbienes, i baixant pel Refugi Ventosa i Calvell.
Deixem el cotxe al pàrquing de sota la Presa de Cavallers, una mica més amunt del balneari de Caldes de Boí. Ens enfilem pel corriol que puja fortament per la Vall de Comalesbienes. És una pujada constant i directa per un terreny molt pedregós. La coma s’obre i per un pedregar marcat amb fites, arribem als Estanys de Comalesbienes, on aprofitem per fer un mos.
Des de l’estany, ens enfilem amunt i deixem el camí normal que porta directa al Punta Alta, per anar a buscar l'aresta sud-est del Pic de Comalesbienes 2993m. Una senzilla cresta, una mica aèria en alguns punts, ens porta fins aquest cim, germà petit del Punta Alta. Si no es vol arribar fins als estanys, hi ha la possibilitat d’enfilar-se abans per la vessant sud per anar a buscar aquesta mateixa aresta.

Des del Pic de Comalesbienes, baixem fins el coll previ al Punta Alta. S’ha de fer una petita desgrimpada per baixar, però sense neu no presenta massa problema si s’agafa el camí correcte. Passat un petit turó, arribem al coll on arriba el sender de la via normal cap al Punta Alta. Carenejant, ajudant-nos amb les mans en algun pas senzill, arribem fins al cim del Punta Alta de Comalesbienes 3014m. Les vistes des del cim són increïbles, doncs ens trobem en una de les zones amb més tres mils del Pirineu Català. Podem observar els Comaloforno, Besiberris sud, nord, Montardo, Contraix; i més lluny, la Pica d’Estats, Mulleres, Massís de l’Aneto, etc.
Baixem del cim direcció al Refugi Ventosa i Calvell. Per fer-ho, anem seguint una canal pedregosa que marxa direcció nord. Pot presentar dificultat si encara si troba neu degut a la seva forta pendent. Fins ben entrat l’estiu ni podem trobar, doncs es troba totalment a la vessant nord. Però en el nostre cas, les petites congestes es podien esquivar fàcilment. Arribem al Coll Arenós, on el camí es desvia cap a la dreta, per una pala pedregosa que ens porta fins a l’Estany de la Roca. Des d’aquí, el camí ja planeja i els prats verds ens acompanyen deixant de banda les pedres i rocs que ens han acompanyat durant el que portem de ruta. Baixem cap als Estanys de Colieto, amb unes magnífiques vistes dels Besiberris. Finalment arribem al Refugi Ventosa i Calvell, on fem un petit mos i continuem baixant pel més que traçat i concorregut camí que ens porta de nou fins a l’Embassament de Cavallers.

Anàlisi del track
Finalitza al punt de partida (circular):   Sí
Coordenades: 4986

Vistes 3D de l'excursió

Aquí deixo quatre fotos tirada durant la ruta:
Sortint de la Presa de Cavallers
Arribant al 1er cim
Dalt del Comalesbienes; el Punta Alta al fons
Desgrimpant el Comalesbienes
Acabant de pujar el Punta Alta. La desgrimpada que hem fet del Comalesbienes al fons.
Vistes des del cim. El Montardo al fons
Baixant per la canal. Pràcticament zero neu.
Estany de la Roca
S'acaben les pedres
Arribant al refugi
Espectacular
Refugi Ventosa i Calvell
Embassament de Cavallers

1. Molt bé company !!!!
    Veig que la vàreu fer al revés la ruta !
    Com vàreu trobar la canal de neu ? Pujar per la Vall de Comalesbienes tela no ? és durilla la pujadeta !!!!
    Salut i cims !!!
    Ams

2. Sí nano, nosaltres vam fer el recorregut al revés. La canal estava neta de neu, unes petites congetes que es podien esquivar sense problema. Ara, baixar per aquella canal amb neu gelada, ha de fer la seva impressió. Pujar per Comalesbienes és dur, però com que era a 1a hora, a la fresca, el sol anava mostrant les vistes dels Besiberris i Comaloforno, etc. amb un moment vam ser a dalt. I de fet, baixar per allà també ha de ser molt dur.

3. Es pot fer tota la ruta a peu? Ho dic per si hi ha alguna part d'escalada o necessites corda a les proximitats del cim,
    Gràcies

4. Tot sempre és molt relatiu. Nosaltres la ruta la vam fer al juliol sense us de cap tipus de material: ni cordes, ni grampons, ni res. Si feu el recorregut estival que vam fer nosaltres, fent primer el Comalesbienes i després el Punta Alta i baixant cap al Ventosa Calvell, hi ha 2 punts crítics:
    1- La desgrimpada del Comalesbienes cap al coll. En principi no es necessita corda però és aeri i cal anar en compte.
    2- La pendent de la canal de baixada direcció nord. Si encara hi queda neu, pot ser perillosa per culpa de la forta pendent. No està de més agafar grampons; hi sol haver neu fins ben entrat l'estiu.

5. Molt bon post!!! Dissabte hi aniré acompanyat!! Aviam què tal!